Islam turun ke muka bumi ini untuk
menetapkan prinsip-prinsip kehidupan yang mulia dan syariat yang lurus serta
kewajiban berdakwah setiap muslim untuk menegakkan syariatnya dan menjadikan
Islam sebagai guru bagi semesta alam.
Namun kenyataannya agak berbeda sekarang
ini di mana Islam tidak sepertimana yang diharapkan berbanding kejayaan di
zaman lampau bahkan permasalahan menjadi sangat kompleks dan rumit apabila
perdebatan agama (furu’iyyah) berlaku di mana-mana.
Perubahan yang sistemik itu menjadikan
hukum dan kekuasaan ‘kuffar’ mengganas di
muka bumi ini sehingga merusakkan tanaman Islam yang telah dibangunkan oleh
para pendahulu.
Namun, kini masih ada segolongan para
reformis sejati yang membawa bendera Islam dengan memperjuangkan perbaikan
jiwa dan juga memberikan pelayanan kepada masyarakat.
Sungguh indah firman Allah swt :
“Kerana itu Allah
memberikan kepada mereka pahala di dunia dan pahala yang baik di akhirat dan
Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan.” (QS Ali Imran : 148)
Pahala dunia mungkin berupa
kemenangan-kemenangan, memperolehi harta rampasan, pujian-pujian dan lain-lain.
Para reformis tersebut menjadi pelaku
utama dan :
1.
Menjadikan
Kalimah ‘At-Taqwa’ sebagai pelopor dalam bergerak.
2.
Mengambil Tarbiyah
Ruhiyah sebagai landasan untuk memberikan pelayanan kepada umat.
3.
Memperhatikan prinsip
bahwa perubahan dalam masyarakat dengan memperbaiki hukum yang ada menuju
sebuah perubahan yang lebih baik dan menyeluruh di segenap sisi kehidupan.
Adapun syarat yang mesti dipenuhi oleh
para pelopor kebaikan ini adalah perlu berdiri tegak di atas asas :
1.
‘Amal Jama’ie’.
2.
Keikhlasan.
Sungguh indah apa yang ditulis oleh Imam
Hasan Al-Banna di dalam risalahnya dengan meletakkan rukun amal
setelah rukun faham dan ikhlas.
Tidak boleh dikatakan seseorang itu
beramal jika tidak dibekalkan dengan kefahaman dan tidak akan diterima sebuah
amal jika tidak diasaskan dengan rasa ikhlas.
Sudah terbukti sepanjang sejarah Islam,
kejayaan para aktivis dakwah yang memahami al-Islam yang bersandarkan kepada
keimanan dan amal.
Imam Hasan Al Banna menjadikan rukun
amal itu berfasa-fasa dan masing-masing fasa mempunyai peranannya
masing-masing dan juga saling mempengaruhi antara satu dengan yang lainnya.
Dimulai dengan manhaj amal peribadi
kemudian keluarga, masyarakat hingga kepada kekhalifahan Islam dan ini sesuai
dengan apa yang dilakukan oleh Rasulullah saw ketika menyeru kepada kaumnya.
Kemudian berpindah kepada
fasa memberikan petunjuk dan jalan yang benar dengan membentuk peribadi
muslim, rumah tangga Islam dan suasana masyarakat yang Islamik sehingga beliau
fokus kepada fasa ini dan sangat berhati-hati dan teliti dalam memilih manhaj
yang benar dan lurus untuk merubah suasana masyarakat kepada yang lebih Islamik
dan ideal yang diinginkan oleh Islam itu sendiri.
Kita sebagai seorang muslim
mengimani manhaj ini dan sentiasa berusaha untuk dapat memberikan
bimbingan kepada umat yang dengan manhaj ini akan terbentuk aturan masyarakat
di seluruh alam di mana aturan itu adalah bernama : ‘Al-Islam’.
PENGERTIAN AMAL
PEMBIMBING MASYARAKAT
Secara bahasanya :
‘Amal’ didefinasikan
sebagai mengerjakan sesuatu dan mempunyai tujuan. Manakala ‘Mujtama’ pula adalah kumpulan manusia dalam sebuah komuniti tertentu dan ‘Irsyad’ adalah ‘Petunjuk atau
Pembimbing’.
Secara istilahnya, Amal Pembimbing
Masyarakat adalah :
“Segala daya dan
usaha serta kesungguhan yang dilakukan untuk
menerapkan tujuansyariah di atas muka bumi ini.”
‘Al-Amal’ di sini yang
dimaksudkan adalah amal kebaikan sebagaimana dalam Al-Qur’an yang
termaktub di dalamnya ibadah, muamalah atau amal lainnya.
Allah swt tidak menginginkan sesuatu amal
itu hanya sebatas amal kebaikan, namun yang perlu dipersembahkan
adalah amal yang terbaik.
Firman Allah swt :
“Yang menjadikan mati
dan hidup, supaya dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik
amalnya. dan dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (QS Al-Mulk : 2)
Imam Hasan Al Banna menulis dalam majalah
Al-Ikhwan Al Muslimun pada tahun 1352 H :
“Wahai para aktivis!
Sesungguhnya saat ini umat sedang menunggu kamu, hiasilah dirimu dengan
kebaikan, umat memerlukan ajaran Islam dari rijal dakwah seperti kamu……”.
Islam tidak hanya dimanifestasikan dalam
keperibadian seorang muslim semata-mata tetapi nilai-nilai Islam juga dilihat
dari keadaan sosial masyarakatnya. Jika keadaan masyarakatnya baik, maka secara
automatiknya baik pulalah masyarakat yang ada di dalamnya.
Oleh kerana itu Al-Quran sentiasa memakai
kalimah jama’ (yâ ayyuhal ladzina âmanu) dan bukan memakai
kalimat (yâ ayyuhal mu’min) sehingga bebanan dakwah
yang kita pikul memerlukan :
1.
Amal jama’ie.
2.
Kesabaran.
3.
Ketenangan.
4.
Kekuatan.
untuk dapat membawa risalah yang mulia
ini.
Begitu juga dalam ibadah dan muamalah di
mana semuanya tercermin di dalam suasana kemasyarakatannya.
Setiap pendakwah pasti akan di uji dalam
kesehariannya, semakin dia laju dalam melakukan perubahan di dalam masyarakat,
maka tentangan itu akan semakin nyata dan terlihat.
Ujian dan tentangan itu boleh datang dalam
bermacam-macam cara dimulai dari :
1.
Diasingkan.
2.
Diusir dari negaranya.
3.
Dicampakkan ke dalam
penjara sehingga sampai kepada ancaman hukuman mati.
Oleh kerana itu Al-Islam telah memberikan
petunjuk-petunjuk yang jelas tentang hubungan antara peribadi seorang pendakwah
dengan masyarakat dan keduanya saling mempengaruhi.
Jika peribadi seorang muslim
itu baik, maka keadaan masyarakatnya akan baik pula dan apabila keadaaan
masyarakatnya sudah baik, maka keadaan itulah yang juga akan membantu dirinya
untuk sentiasa iltizam memegang ajaran Islam.
Ini seperti yang berlaku di zaman
Rasulullah saw ketika berhijrah ke Madinah, maka perancangan besar
Rasulullah saw pada waktu itu adalah ingin :
1.
Mewujudkan masyarakat
yang memegang prinsip-prinsip Aqidah Islamiyah.
2.
Menegakkan ajarannya.
3.
Sentiasa mensyi’arkan
syariat Allah swt.
Ini seperti yang dinukilkan oleh
Allah swt di dalam Al Quran :
“Wahai manusia,
Sesungguhnya kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan
dan menjadikan kamu berbangsa – bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling
kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi
Allah ialah orang yang paling taqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha
mengetahui lagi Maha Mengenal.” (QS Al Hujuraat : 13)
Melakukan aktiviti dan beramal untuk
memberikan bimbingan kepada masyarakat adalah hukumnya wajib syar’ie kerana
sebab-sebab berikut :
PERTAMA
: MENUNAIKAN KEWAJIBAN KITA SEBAGAI SEORANG MUKMIN KEPADA ALLAH SWT UNTUK
MENJADIKAN KHALIFAH DI DUNIA DAN MELAKUKAN KEBAIKAN.
Firman Allah swt :
“(Iaitu) mereka yang
beriman(1) kepada yang ghaib(2), yang mendirikan solat(3), dan menafkahkan
sebahagian rezeki(4) yang kami anugerahkan kepada mereka.” (QS Al Baqarah
: 3)
(1) – Iman ialah kepercayaan yang teguh
yang disertai dengan ketundukan dan penyerahan jiwa. tanda-tanda adanya iman
ialah mengerjakan apa yang dikehendaki oleh iman itu.
(2) – Yang ghaib ialah yang tidak dapat
ditangkap oleh pancaindera. Percaya kepada yang ghaib iaitu beri’tiqad adanya
sesuatu yang ‘maujud’ yang tidak dapat
ditangkap oleh pancaindera, kerana ada dalil yang menunjukkan kepada adanya,
seperti: adanya Allah, malaikat-malaikat, hari akhirat dan sebagainya.
(3) - Sholat menurut bahasa Arab :
doa manakala menurut istilah syara’ ialah ibadah yang sudah dikenali, yang
dimulai dengan takbir dan disudahi dengan salam, yang dikerjakan untuk
membuktikan pengabdian dan kerendahan diri kepada Allah. Mendirikan solat ialah
menunaikannya dengan teratur dengan melengkapi syarat-syarat, rukun-rukun dan
adab-adabnya, samada yang lahir ataupun yang batin seperti khusu’,
memperhatikan apa yang dibaca dan sebagainya.
(4) Rezeki: segala yang dapat
diambil manfaatnya. Menafkahkan sebahagian rezeki ialah memberikan sebahagian
dari harta yang telah dikurniakan oleh Tuhan kepada orang-orang yang
disyariatkan oleh agama memberinya seperti orang-orang fakir, orang-orang
miskin, kaum kerabat, anak-anak yatim dan lain-lain.
Sesungguhnya kaum muslimin dianjurkan oleh
Allah swt untuk melakukan kebaikan di muka bumi ini walauapapun keadaan yang
menimpa kita ketika ini seperti firman Allah swt :
“Wahai orang-orang yang
beriman, rukuklah kamu, sujudlah kamu, sembahlah Tuhanmu dan perbuatlah
kebajikan, supaya kamu mendapat kemenangan.” (QS Al Hajj : 77)
Sesungguhnya manusia mempunyai keperluan
yang asasi sehingga kita sebagai pendakwah mempunyai kewajiban yang tidak
boleh kita tinggalkan, iaitu menegakkan Daulah Islamiyah dan melakukan
perbaikan di dalam lingkungan kita.
Di antara kewajiban itu adalah memberi
makan para fakir miskin, merawat orang-orang yang sakit, mengajar manusia dan
membenteras kebodohan, memberikan petunjuk dan menyebarkan kebaikan dengan rasa
cinta dan kasih sayang.
Oleh kerana itu kita sebagai pendakwah mempunyai
kewajiban untuk sentiasa memberikan pelayanan kepada masyarakat dan hal ini
menjadi asas untuk kejayaan dakwah.
Firman Allah swt :
“..Dan
tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa, dan jangan
tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. dan bertaqwalah kamu kepada
Allah, Sesungguhnya Allah amat berat siksaNya.” (QS Al Maaidah : 2)
KEDUA : MENUNAIKAN
KEWAJIBAN KITA SEBAGAI SEORANG AKTIVIS DAKWAH UNTUK MELAKUKAN AMAR MA’RUF DAN
NAHI MUNGKAR
Islam tidaklah cukup untuk melakukan
perbaikan kepada manusia untuk dirinya sahaja, namun juga untuk orang lain
bahkan kepada setiap muslim, samada laki-laki atau perempuan.
Firman Allah swt :
”Dan orang-orang yang
beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi
sebahagian yang lain. mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma’ruf, mencegah dari
yang mungkar, mendirikan solat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan
Rasul-Nya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Perkasa
lagi Maha Bijaksana.” (QS At Taubah : 71)
Syiar amar ma’ruf dan nahi
mungkar lebih diutamakan daripada solat dan zakat dan juga dalam masalah
keimanan, Al-Quran mendahulukan amar ma’ruf dan nahi
mungkar seperti firman Allah swt berikut :
“Kamu adalah umat yang
terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf, dan
mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli Kitab
beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang
beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.” (QS Ali Imran :
110)
Amar ma’ruf dan nahi mungkar merupakan
sifatnya lebih khusus serta mempunyai makna yang lebih besar dari memberikan
nasihat dan tazkirah di mana setiap muslim diberikan kemampuan untuk
menasihati dan memberi peringatan dan untuk mencegah kemungkaran.
KETIGA : DAKWAH KEPADA
ALLAH SWT
Sesungguhnya risalah dakwah untuk menyeru
kepada agama Islam adalah beban yang dipikul oleh kita secara langsung dari
Allah swt :
Firman Allah swt :
“Katakanlah: “Inilah
jalan (agama) ku, Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada
Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan Aku tiada termasuk
orang-orang yang musyrik”. (QS Yusuf : 108)
Ayat di atas adalah merupakan kewajiban
kita untuk menyampaikan Islam kepada individu ataupun masyarakat.
Kewajiban ini terkandung dalam empat
perkara seperti yang dijelaskan oleh Allah dalam ayat berikut :
“Sebagaimana (Kami Telah
menyempurnakan nikmat kami kepadamu) kami Telah mengutus kepadamu Rasul di
antara kamu yang membacakan ayat-ayat kami kepada kamu dan mensucikan kamu dan
mengajarkan kepadamu Al Kitab dan Al-Hikmah, serta mengajarkan kepada kamu apa
yang belum kamu ketahui.” (QS Al Baqarah : 151)
KEEMPAT : KEWAJIBAN
MASYARAKAT UNTUK MENEGAKKAN SYARIAH ISLAMIYAH
Seperti yang kita ketahui bersama bahwa
perkara-perkara yang berkaitan dengan halal-haram, hukum-hukum yang berkaitan
dengan hubungan antara peribadi dan masyarakat tentang syariat Islam ketika ini
sedang mengalami kemunduran dan tidak akan pernah berlaku perubahan di dalam
masyarakat kecuali para pemegang amanah dakwah (para murabbi, qiyadah,
pendakwah dan pemikir Islam) sentiasa ‘muraqabatullah’ dan mempunyai semangat untuk menegakkan syariat
Allah.
KELIMA : ORANG-ORANG
MUKMIN YANG SENTIASA MENEPATI JANJI KETIKA BERBAIAH KEPADA ALLAH
Menunaikan baiah untuk menegakkan syariat
Allah adalah kewajiban bagi setiap mukmin.
Imam Hasan Al-Banna menempatkan rukun amal
ke dalam salah satu rukun dalam rukun sepuluh.
Oleh yang demikian, sesungguhnya melakukan
aktiviti dan amal dalam masyarakat adalah sebuah bentuk aktiviti tarbawi dan
hal ini adalah salah satu bentuk strategi dalam tahap untuk menegakkan‘Khilafah Islamiyah’ di atas manhaj
nabawi dan ‘Ustaziyatul Alam’.
”Dan berjihadlah kamu
pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya. Dia telah
memilih kamu dan dia sekali-kali tidak menjadikan untuk kamu dalam agama suatu
kesempitan. (Ikutilah) agama orang tuamu Ibrahim. dia (Allah) Telah menamai
kamu sekalian orang-orang muslim dari dahulu, dan (begitu pula) dalam (Al
Quran) ini, supaya Rasul itu menjadi saksi atas dirimu dan supaya kamu semua
menjadi saksi atas segenap manusia, Maka dirikanlah sembahyang,
tunaikanlah zakat dan berpeganglah kamu pada tali Allah. Dia adalah
Pelindungmu, Maka Dialah sebaik-baik pelindung dan sebaik- baik penolong.”
(QS Al Hajj : 78)
Ya Allah, jadikanlah kami golongan yang
beramal memberi pencerahan kepada umat di samping membimbing mereka ke jalanMu
yang lurus. Kekalkan kami di atas semangat amal jamai’e yang disulami
keikhlasan kepadaMu. Kurniakanlah kepada kami kekuatan, ketenangan dan
kesabaran sehingga kami mampu menarik kembali masyarakat untuk menyahut
seruanMu serta berjihad di jalanMu hingga akhir hayat kami.
Ameen Ya Rabbal Alameen
Wan Ahmad Sanadi (www.dakwah.info)